Kvalitet och metod
Alexo Omsorg vill stå för det familjära, varma och omtänksamma. Vår verksamhet genomsyras av humanistisk perspektiv och anda. Vi vill kännas igen som den familjära och varma omsorgsaktören med det stora personliga engagemanget. Vi anser att en värdegrund måste förankras i både hjärta och hjärna och vi behöver säkerställa att vår värdegrund genomsyras i alla led för att vår verksamhet ska hålla rätt riktning.
Vår värdegrund
Alexo Omsorg jobbar aktivt för att vara ett värdestyrt företag och vill kännas igen som det mindre, familjära, omsorgsföretaget med det stora hjärtat. Värderingarna ska bygga ett starkt gemensamt företag och vara ett verktyg för att leda såväl medarbetare som kunder framåt.
Alexo Omsorgs värdegrund lyder:
VÅRT MÅL ÄR ATT SKAPA EN BRA DAG VARJE DAG – TILLSAMMANS!
Med ovanstående som utgångspunkt har Alexo Omsorg arbetat fram fem värdeord som ska genomsyra allt arbete som utförs:
- Ansvarstagande
- Lojalitet
- Engagemang
- X-tra ❤️
- Omtanke
Värdeorden har följande innehåll:
Ansvarstagande
Vi tar ansvar i det dagliga arbetet för alla arbetsuppgifter och för att våra kunder och medarbetare ska ha det bra. Vi ser och gör, vilket innebär att vi arbetar effektivt.
Lojalitet
Vi är lojala lagstiftning och de föreskrifter vi lyder under och vi följer noggrant intentionerna i LSS lagstiftningen. Vi är även lojala vår arbetsgivare, medarbetare och kunder.
Engagerade
Vi är engagerade medarbetare som har fokus på rätt saker. Vi gör det lilla extra i vardagen för både kunder, uppdragsgivare och kollegor. Vi är nyfikna, tänker nytt och vill hela tiden utvecklas.
X
Vår värdegrund är förankrad i både hjärta och hjärna vilket gör att vi arbetar professionellt i alla uppkomna situationer. Vi har alltid ett bemötande av högsta kvalitet i vårt arbete.
Omtanke
Vi bryr oss om våra kunder, varandra och om våra uppdragsgivare. Vi finner glädje i vårt arbete och att kunna göra skillnad på riktigt i någon annan människas liv.
Värderingarna ska:
- Användas aktivt för att styra och leda det dagliga arbetet.
- Vara ett stöd i kommunikationen.
- Vara underlag för vardagliga och strategiska beslut.
- Användas som bas för rekrytering.
- Användas som underlag för medarbetarsamtal.
- Klargöra för alla vilka förväntningar som finns, och vad man kan förvänta sig av Alexo Omsorg.